top of page
Vode mennesker

INNSIKT OG ANALYSE

Innsikt og analyse er grunnleggende elementer for effektiv kommunikasjon. Hos Vode benytter vi avansert, egenutviklet teknologi samt nøye utvalgt kjøpt teknologi for å støtte utviklingen av merkevarestrategier, kommunikasjonstiltak og kreative konsepter.

  • En pretest gir mulighet til å avdekke svakheter før lansering. Vi tester alt fra storyboards og skisser til ferdige løsninger for å sikre at kampanjen når de definerte kommunikasjonsmålene. Resultatene blir mer valide jo nærmere testmateriellet er den ferdige løsningen. Pretest bør velges når det er tid og rom for justeringer før lansering, men vi har også AI-baserte løsninger som er mer kostnadseffektive.

  • Posttest er en kvantitativ test som måler kampanjens effekt etter kampanjeslutt. Vi evaluerer reklamens evne til å påvirke forbrukeren i ønsket retning, og vurderer reklamen ut fra dimensjonene "Learning" (oppmerksomhet, avsender-ID, budskapsforståelse, produktegenskaper og -fordeler) og "Loving" (liking, image/assosiasjoner, endret inntrykk, kjøpsintensjon og anbefaling).

  • Kjennskapsmåling gir innsikt i merkevarens status i markedet, inkludert kjennskap og oppfatninger. Vi gjennomfører vanligvis mellom 500 og 1000 intervjuer i målgruppe, og resultatene gir grunnlag for strategiarbeid og kommunikasjon som bygger sterke merkevarer.

  • En merkevaretracker følger merkevarens utvikling over tid. Vi gjennomfører mellom 250 og 500 intervjuer i målgruppen per måned, og resultatene rapporteres i et dashboard som også kan inkludere andre data som medieinvesteringer og digitale KPIer. Dette gir et helhetlig bilde av merkevarens prestasjoner og utvikling.

  • Vi skaper detaljerte profiler av målgruppen til en annonsør. Vi bruker eksisterende data om forbrukere og deres vaner, eller gjennomfører egne undersøkelser for å sikre at kommunikasjonen treffer målgruppen optimalt med relevant innhold i relevante kanaler.

  • Gjennom kartlegging av forbrukervaner gir vi innsikt i hvem kundene er, deres handlevaner og medievaner. Dette benyttes som grunnlag for å henvende seg til rett gruppe i rett kanal med rett budskap til rett tid.

  • Salgsmodellering gir innsikt i hvordan medieinvesteringer påvirker salget til en annonsør, og hvordan man kan optimalisere mediemiks og budsjett for å maksimere ROI. Vi bruker data fra de siste tre årene om salg og medieinvesteringer for å bygge en statistisk modell som finner sammenhengen mellom medieinvesteringer og salg.

  • Vi kartlegger i hvilke situasjoner en merkevare er mentalt tilgjengelig hos målgruppen og hvordan mental tilgjengelighet styrkes over tid. Resultatene analyseres og legges frem i en rapport og eventuelt et dashboard, som gir innsikt i hvordan merkevaren kan forbedre sin mentale tilgjengelighet.

  • Vi gjennomfører skreddersydde undersøkelser for å få svar på spesifikke spørsmål en annonsør trenger innsikt om. Resultatene benyttes som grunnlag for strategi, kommunikasjonsutvikling eller andre formål, og gir en dypere forståelse av markedet og målgruppen.

DETTE KAN VI

Innsikt fra Forbruker & Media: Hvordan bruke data til å forstå og nå målgrupper i 2025

Innsikt fra Forbruker & Media: Hvordan bruke data til å forstå og nå målgrupper i 2025

Norges største markedsundersøkelse, Forbruker & Media, gir en dyp innsikt i hvordan norske forbrukere samhandler med mediene og hvilke forbruksvaner som preger markedet. I 2025 er denne innsikten mer kritisk enn noen gang for markedsførere som ønsker å tilpasse seg et stadig skiftende landskap.

Vode bakgrunn
Vode fade
De er eksperter på innsikt og analyse av markedsføring, merkevarer og effekt. Analysesjefene har over 20 års erfaring med analyse og innsikt av markedsføring, merkevarer og effekt.
ANALYSESJEFENE

ANALYSEBYRÅ

Vode ørken
Vode bakgrunn
Vode fade
Deres datahub hjelper deg med å koble sammen, modellere og forstå dataene dine på hvilken som helst måte du ønsker.
FUNNEL.IO

ANALYSE - RAPPORTERING

Vode ørken
Vode bakgrunn
Vode fade
Neurons AI er en avansert AI-løsning basert på nevrovitenskap som hjelper bedrifter med å optimalisere reklamekampanjer ved å gi raske tilbakemeldinger og personaliserte anbefalinger.
NEURONS

AI - ANALYSEVERKTØY

Vode ørken

PARTNERE

Våre partnere innen innsikt og analyse.

bottom of page